آوازیار

آموزش تخصصی صداسازی، ویژه سخنرانان رسمی و هنرجویان آواز اصیل ایرانی.

آوازیار

آموزش تخصصی صداسازی، ویژه سخنرانان رسمی و هنرجویان آواز اصیل ایرانی.

آوازیار
پیوندهای روزانه

خداحافظی با صدای هوادار.

پنجشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۸ ب.ظ


اثرات کم آبی بر صدای شما؛

برای مثال اگر آب بدن شما کم باشه، پوست شما شفافیت و روشنی خودش رو از دست میده و خب عینا تارهای صوتی هم کیفیت خودشون رو از دست میدند یا بهتره بگم صدای شما، در چنین شرایطی، صدایی کدر و غیرشفاف خواهد بود.


اثرات کم خوابی بر صدای شما؛

دیگه اینکه کم خوابی اثر مستقیم روی نشاط پوست داره و پوست رو کدر میکنه، عینا تارهای صوتی شما در اثر کم خوابی کیفیت خودشون رو از دست میدند. خواب کافی حداقل 6 ساعت، لازمه داشتن حنجره ای سرحال و بانشاط هست که نتیجه اش صدایی خوش رنگ و خوش زنگ هست.

 

اثرات هوادار صحبت کردن یا هوادار خواندن؛

یکی از شباهاتهای جالب این دو اینه که پوست در برابر باد گرم، سرخ میشه و میسوزه، این همون اتفاقی هست که در صدای هوادار برای تارهای صوتی میافته. در صدای هوادار، باد گرم خروجی از ریه ها با سرعت و شدت، به تارهای صوتی برخورد میکنند و ضمن عبور از تارهای صوتی، موجب سرخی و التهاب تارهای صوتی میشند. دقیقا مثل پوست، این میشه که اولا شما با صدای هوادار نمیتونید زیاد صحبت کنید یا بخونید چرا که تارهای صوتی زود کیفیت و شفافیت و به اصطلاح زنگ خودشون رو از دست میدند، نکته بعدی هم اینه که خیلی زود خسته میشید از سخنرانی کردن یا خوندن.


پچ پچ کردن و آهسته سخن گفتن؛

پچ پچ کردن و آهسته صحبت کردن، طوریکه کسی نشنوه یا زمزمه کردن، اینها نمونه هایی از صدای هوادار هستند، صدا هست، اما هوا هم هست، زیاد و اگر کسی ندونه و در بلندمدت اینطوری صحبت کنه، تارهای صوتیش آسیب خواهند دید.

 

خب حالا چه کنیم؟

برای اینکه خیالتون راحت باشه از اینکه هوا در صداتون کمینه هست، صدای «Na» یا همون «نه» رو بلند بگید، طوریکه صداتون در بینی بیافته و نتیجه اینجور گفتن «نه» یک صدای تو دماغی تیز هست که خوشایند هم نیست و به اصطلاح گوشخراش هم هست.

اما همین تمرین ساده، صدایی رو به گوش شما میرسونه که شفاف هست، زنگدار هست و رساست. البته قرار نیست تا ابد شما همینطور گوشخراش و تو دماغی بخونید، مهم اینه که تارهای صوتی شما این مکانیزم رو درک کنند و این حالت رو تجربه کنند و ازش برای جلوگیری از هوادار خودندن استفاده کنید. یعنی هروقت احساس کردید که صداتون خیلی هوادار شد، کمی صدا رو در بینی میندازید با القای حالت «Na» به تارهای صوتی تون، بهم چفتشون میکنید و هوا در صدای شما کمینه میشه.
 

ملودی برای تمرین «نه»:

 

 



موفق باشید و هر روز یک گام به پیش.

علیرضا شهرانی.

97/05/10

نظرات  (۱)

با سلام.
ممنون از توضیحاتتون
میشه لطفا طریقه گفتن "نه" رو در قالب یک فایل صوتی در کانال قرار بدید ؟!
پاسخ:
سلام سلیمان عزیز؛
ملودی #تمرین، به پست اضافه شد.

موفق باشید و هرروز یک گام به پیش.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی